Stomatodynia – zespół pieczenia jamy ustnej, czyli rzadka, przewlekła choroba pojawiająca się najczęściej u kobiet w okresie przekwitania. Choroba jest trudna do zdiagnozowania ponieważ nie są znane do końca jej przyczyny. Prawdopodobnie jest to schorzenie wieloczynnikowe spowodowane zaniedbaniami higieny jamy ustnej, bezpośrednimi podrażniania lub zaburzeniami całego organizmu. Wśród lekarzy pojawiają się przypuszczenia, że przyczyną schorzenia może być zapalenie nerwów obwodowych. Objawy towarzyszące stomatodynii to subiektywne odczucie bólu oraz pieczenia w jamie ustnej przy czym zazwyczaj nie towarzyszą temu zmiany miejscowe. Dodatkowo, pacjenci skarżą się na drętwienie warg, języka, podniebienia i dziąseł połączone z uczuciem suchość (uczucie piasku w ustach), bądź odwrotnie – nadmiernym ślinotokiem. Część pacjentów skarży się na zaburzenia smaku (uczucie goryczy lub metalicznego smaku). Leczenie miejscowych zmian w jamie ustnej połączone jest z odpowiednią dietą wykluczającą potrawy kwaśne lub ostre oraz odpowiednią higieną jamy ustnej. Cały proces leczenia angażuje lekarzy z różnych specjalizacji, którzy mogą wykluczyć lub wskazać przyczynę w chorobach ogólnych organizmu.